Преподава се многообразието от типове, решения и подходи на проектиране на типични обществени сгради. Придобиват се задълбочени познания за проектиране на сложни типове обществени сгради и способности за проектирането им.
Изискванията за заверка на дисциплината са съгласно действащия Правилник за учебната дейност, правата и задълженията на студентите, докторантите и специализантите в УАСГ и съгласно МСИ за заверка на упражнения и проекти в АФ.
Критериите за оценка по дисциплината са съгслано МСИ и критерии за оценяване знанията на студентите в АФ като са подробно разписани в заданието на дисциплината за конкретния семестър.
Календарен план на дисциплината за зимния сместър на уч. 2024/2025 г. (същевременно разписан подробно в заданието за проектиране по дисциплината), одобрен с решение на катедрен съвет с Протокол 10/10.09.2024 г.:
учебна седмица | тема | брой часове седмично |
1-4 | 1. ПРОУЧВАНЕ Проектът е предшестван от ПРОУЧВАНЕ с продължителност до 4 седмици. Студентите следва да се концентрират върху конкретните проблеми на средата и спецификите на заданието, като задълбочат изследването върху характерни примери и допълнителни типологии. 1.1. Архитектурно проучване – развива се в две направления: 1.1.1. Изследване на начина на работа на подобни на зададения комплекси, на различните дейности, които се извършват в тях (функционално): 1.1.1.1. Проучване на конкретни примери – видове дейности, оптимизиране на дейностите, предлагане на нови; 1.1.1.2. Изследване на потоците от хора – служители, посетители, специални гости, както и на нужните нива на достъп за всеки от тях; 1.1.1.3. Изследване на конкретните функционални и пространствени връзки, които работата на сградата изисква; изводи, предложения и схеми на организация. 1.1.2. Анализ на архитектурния образ: 1.1.2.1. Проучване на примери, които не са непременно със същото предназначение, но отговарят на поставената тема теоретично; развитие на темата; 1.1.2.2. Изследване на подходящите материали, съобразени както с темата, така и със средата; 1.1.2.3. Изследване на конструктивните специфики на задачата; 1.1.2.4. Изследване на други специфики – например изисквания към учебни зали – зрителни криви, разположение на местата, оптимални пропорции, евакуация, достъпност, осветимост. 1.2. Проучване на ситуацията – то също се извършва в две посоки, отнасящи се до: предпоставки на съществуващото място; възможни намеси в него. Обект на проучването могат да са и по-широкият градски или исторически контекст, както и други фактори. 1.2.1. Характеристики на мястото в съществуващия му вид: 1.2.1.1. Комуникации, достъп, градоустройствени характеристики, потенциал; 1.2.1.2. Специфичен живот на мястото – ежедневен и събитиен; групи от хора на мястото – към кого е ориентирана сградата; 1.2.1.3. Специфичен образ на мястото – природна среда; градска среда; погледи от и към мястото; характерен архитектурен образ (ако е наличен). 1.2.2. Анализ на промените на мястото след появата на новата сграда: 1.2.2.1. Въз основа на описаните характеристики на ситуацията се изследват възможните конфигуративни разположения на сградата в ситуацията като крайности и комбинации между сграда и ситуация: площна, линейна, павилионна, във височина, вкопана, повдигната и т.н.; 1.2.2.2. На базата на проучването дотук се изследват възможните прояви на характера на сградата в дуалните категории: отворена–затворена, покрита–открита, видима–невидима, лека–масивна и т.н. Това дава възможност за максимално обективна оценка за влиянието и взаимодействието на сградата със средата; 1.2.2.3. Анализ на предимствата и недостатъците на всеки от предложените варианти от горните 2 точки и избор на конкретна проектантска стратегия. Проучването завършва с конкретни изводи и посоки за развитие на проекта, то е и задължителна част от финалните материали за презентиране. Оформя се графично подобаващо във вид на схеми, текстове, примери, които въвеждат основната проектна разработка. |
24 |
5-14 | 2. ПРОЕКТИРАНЕ 2.1. Проектиране, което съдържа в себе си предварително представяне и предаване на междинна фаза на резултати от проектирането, упомената в семестриалния календар на дисциплината; 2.1.1. Концепция и развитие – да се развият критични наративи за даденото място и да се демонстрират умения за тяхното изразяване в архитектурни образи, които притежават дълбочина и широта извън конкретния тесен контекст; 2.1.2. Осмисляне и синтез – да се синтезират окончателно значимата за темата информация и направените изводи, въз основа на които да се оформят и развият идеи и принципи за проектиране, които да произведат конкретно архитектурно предложение, произтичащо от предходните етапи. |
60 |
15 | 3. ФОРМИРАНЕ НА ОКОНЧАТЕЛЕН ПРОЕКТ Финализирането на окончателния проект на всеки студент е с графична презентация и със задължителен физически модел (макет). В крайното представяне всеки проект трябва да съдържа ситуация, разпределения на всички нива, всички характерни разрези, всички фасади и план на покрива, визуализации и макет. Крайното представяне има тежест от 50% при оформянето на крайната оценка на всеки студент по дисциплината. Крайното представяне е задължително (тоест положителни оценки на междинните презентирания не са достатъчни за получаване на оценка по дисциплината). |
6 |
Важни седмици по календарния план:
- 5-А СЕДМИЦА ОТ СЕМЕСТЪРА: Екипно представяне на сравнителен анализ чрез графични материали на конкретно подадени 3 до 4 във всяка подгрупа от страна на катедрата сгради със сходно значение и предназначение на зададената – в различен градски контекст и различен мащабен сценарий. Представянето се осъществява при следните условия:
3.1.1.1. Работа в екипи от студенти, като всеки екип се съставя от 2 до 3 студенти;
3.1.1.2. Всеки от екипите при конкретен водещ преподавател в административната група работи с една от подадените 3 до 4 сгради; преподавателят определя кой екип с коя сграда генерира съответния сравнителен анализ;
3.1.2. Индивидуално представяне на авторско визуално изследване от всеки студент, което да доказва визуалните връзки/погледи/градски коридори към новопроектираната сграда; - 10-А СЕДМИЦА ОТ СЕМЕСТЪРА: Индивидуално представяне и съответно обсъждане на текущото авторско решение на всеки студент; представяне на конкретна форма на програмиране като сценарий за работата на проектното предложение.
- 14-А СЕДМИЦА ОТ СЕМЕСТЪРА: По преценка на водещите преподаватели в съответната административна група в 14-ата седмица от семестъра може да бъде проведено обсъждане на графичната готовност за финалното презентиране на всеки от проектите.
Междинните презентирания от календарния план са задължителни. Всяко от презентиранията се оценява от водещите преподаватели в административната група с текуща оценка. Всяко от презентиранията има тежест от 25% при оформянето на крайната оценка на всеки студент по дисциплината.