Преподават се преобладаващите типове обществени сгради - историческо развитие, новости и основни норми. След курса студентът може да проектира основни типове малки обществени сгради.
Изискванията за заверка на дисциплината са съгласно действащия Правилник за учебната дейност, правата и задълженията на студентите, докторантите и специализантите в УАСГ.
Критериите за оценка по дисциплината са съгслано МСИ и критерии за оценяване знанията на студентите в АФ.
Календарен план на дисциплината за зимния сместър на уч. 2024/2025 г., одобрен с решение на катедрен съвет с Протокол 10/10.09.2024 г.:
учебна седмица | тема | брой часове седмично |
1 | Библиотечни сгради. Видове основни дейности и основни групи помещения. Общи функционални схеми. Композиционно зониране и бъдещи разширения. | 2 |
2 | Основни елементи на библиотеките и тяхното архитектурно решение. Входни пространства, каталог, читални, хранилищата и др. Дигитализация. Съвременни модели за обогатяване структурата и функцията на библиотеките. | 2 |
3 | Музейни и изложбени сгради. Основни принципи на изграждане. Основни групи дейности и съответстващите им основни помещения. Функционални и структурни схеми. Начини на организация на експозиционните пространства. Осветление. | 2 |
4 | Галерии, панаири и изложбени палати – специфика на функционалната организация и проблеми на архитектурния образ. | 2 |
5 | Банкови сгради. Видове банкови сгради. Съвременна структура на банковите сгради. Основни групи помещения. Оперативен хол и неговите елементи - счетоводни гишета, касови гишета и др. и тяхното оразмеряване. Трезори - видове, местоположение и принципи на решаването им. Проблеми по охраната на банковите сгради. | 2 |
6 | Културни центрове. Съвременни цели и задачи. Принципи на организиране и структура. Основни дейности и основни групи помещения. Архитектурен образ. | 2 |
7 | Зални сгради. Видове. Проблеми на ситуирането: подходи, паркинги, служебно обслужване. Функционални групи за публиката: входни пространства, гардероби, фоайета, подходи към залата – изисквания, оразмеряване, архитектурно-композиционни проблеми. | 2 |
8 | Зални сгради /театри, опери, концертни зали, кинотеатри и др./. Специфика на отделните видове зали в зависимост от предназначение им. Функционални изисквания и оразмеряване. | 2 |
9 | Проблеми на оптиката в залите: принципи и методи за осигуряване на добра видимост в залите. Проблеми на акустиката на различните видове зали. Съвместяване на различни дейности в една зала. Зали с променлива акустика, форма и капацитет. | 2 |
10 | Зални сгради /театри, опери, концертни зали, кинотеатри и др./. Видове сцени, изисквания, оразмеряване. Акустични проблеми на сцените. Сценични дебаркадери, складове за декори, джобове, сценични портали, чиги, артистичен тракт -гримьорни и др. видове допълващи пространства и елементи. Противопожарни изисквания. | 2 |
11 | Училища – сгради на средното образование. Нови системи на обучение. Основни нормативни и архитектурни изисквания към бъдещите сгради на средното образование | 2 |
12 | Функционално-структурни модели на първоначалното училище. Детската градина и училището. Принципен модел на комплекса прогимназия – гимназия | 2 |
13 | Елементи на сградите на средното образование. Проблемът входове и гардероби на училището. Форумно пространство, учебно ядро, учебна стая, лекционна зала, медиатека, учителски тракт, медицинско обслужване и др. | 2 |
14 | Университетски сгради. Основни архитектурни изисквания. Класификация. Функционално зониране и структурно-планировъчна организация. | 2 |
15 | Основни функционални блокове: аудитории, семинарни зали, изследователски центрове, администрация, ректорат и др. Архитектурен образ. | 2 |