Преподават се основите на проектиране на сгради, обосновани функционално, градоустройствено и композиционно чрез малка обществена сграда. След курса студентът познава основните проблеми и може да ги реши в практика на малка, типична обществена сграда.
Изискванията за заверка на дисциплината са съгласно действащия Правилник за учебната дейност, правата и задълженията на студентите, докторантите и специализантите в УАСГ и съгласно МСИ за заверка на упражнения и проекти в АФ.
Критериите за оценка по дисциплината са съгслано МСИ и критерии за оценяване знанията на студентите в АФ като са подробно разписани в заданието на дисциплината за конкретния семестър.
Календарен план на дисциплината за зимния сместър на уч. 2024/2025 г. (същевременно разписан подробно в заданието за проектиране по дисциплината), одобрен с решение на катедрен съвет с Протокол 10/10.09.2024 г.:
учебна седмица | тема | брой часове седмично |
1-4 | 1. ПРОУЧВАНЕ Проектът е предшестван от ПРОУЧВАНЕ с продължителност до 4 седмици, което включва: 1.1. Архитектурно проучване – развива се по две успоредни, но различни направления: 1.1.1. Изследване върху характеристики на: 1.1.1.1. Хора – типични и специфични (различни); 1.1.1.2. Отношения; 1.1.1.3. Дейности. 1.1.2. Анализ на примери и пространства от аналогичен тип с отношение към проекта. Пространствата не се отнасят до сгради, сходни по предназначение със зададената тема. Примерите следва да бъдат търсени по-скоро сред проявленията на други типологии с отношение към зададената тема, а не сред готови архитектурни резултати. Авторите следва да оценят различното място на произход и присъща среда на особените обекти и събития в тези места и тази среда. 1.2. Проучване на ситуацията – то се извършва в два контекста: природен и културен; аналогично на архитектурното, проучването на ситуацията се развива по две успоредни, но различни направления, разглеждани в хронологията на историческото време. 1.2.1. Характеристики на: 1.2.1.1. Хора – типични и специфични (различни значими личности); 1.2.1.2. Отношения и случки, свързани; 1.2.1.3. Осъществявани дейности. 1.2.2. Анализ на характеристиките на мястото: 1.2.2.1. Описване на основните характеристики на ситуацията и възможните поведения в нея; 1.2.2.2. Аналогични примери с връзка до зададената тема. ПРОУЧВАНЕТО се характеризира с материален израз – от направеното проучване има смисъл, когато проучените данни са трансформирани в материален израз съгласно контекста на проекта чрез макети , схеми, таблици, различни експерименти и т.н. В тази връзка данни, които не определят проекта, не представляват интерес. |
24 |
5-14 | 2. ПРОЕКТИРАНЕ ПРОЕКТИРАНЕ с продължителност до 10-11 седмици, което включва: 2.1. Проектиране, което съдържа в себе си предварително представяне и предаване на междинна фаза на резултати от проектирането, упомената в семестриалния календар на дисциплината; 2.2. Финализиране на окончателен проект с графична презентация и задължителен физически модел (макет) – в рамките на последните 4 седмици от семестъра. |
60 |
15 | 3. ФОРМИРАНЕ НА ОКОНЧАТЕЛЕН ПРОЕКТ Финализирането на окончателния проект на всеки студент е с графична презентация и със задължителен физически модел (макет). В крайното представяне всеки проект трябва да съдържа ситуация, разпределения на всички нива, всички характерни разрези, всички фасади и план на покрива, визуализации и макет. Крайното представяне има тежест от 50% при оформянето на крайната оценка на всеки студент по дисциплината. Крайното представяне е задължително (тоест положителни оценки на междинните презентирания не са достатъчни за получаване на оценка по дисциплината). |
6 |
Важни седмици по календарния план:
- 5-А СЕДМИЦА ОТ СЕМЕСТЪРА: Екипно представяне способността за архитектурно четене и анализ чрез генериране на физически модел (макет) на конкретно подаден от страна на катедрата голям обществен обект със сходно значение и предназначение на зададения. Представянето се осъществява при следното условие: работа в екипи от студенти, като всеки екип се съставя 3 студенти;
- 10-А СЕДМИЦА ОТ СЕМЕСТЪРА: Индивидуално представяне и съответно обсъждане на текущото авторско решение на всеки студент; представяне на конкретна форма на програмиране като сценарий за работата на проектното предложение.
- 14-А СЕДМИЦА ОТ СЕМЕСТЪРА: По преценка на водещите преподаватели в съответната административна група в 14-ата седмица от семестъра може да бъде проведено обсъждане на графичната готовност за финалното презентиране на всеки от проектите.
Гореописаните междинни презентирания на 5-ата и 10-ата седмица са задължителни. Всяко от презентиранията се оценява от водещите преподаватели в административната група с текуща оценка. Всяко от презентиранията има тежест от 25% при оформянето на крайната оценка на всеки студент по дисциплината.